31 July, 2011

SALAM HIJRAH RAMADANKU

ASSALAMUALAIKUM


Esok, ramai buat muka lesu. badan mulalah jadi lemah tak tentu pasal. simptom2 tipikal bila nak puasa. seperti yang kita tahu, esok seluruh umat Islam di Malaysia akan mula menyambut bulan Ramadan Al-Mubarak yang penuh dengan kemuliaan. bulan yang lebih baik daripada seribu bulan. perbanyakkanlah amal ibadat yang tak banyak tu. bagi yang 'terlupa' nak bayar hutang. tahniah diucapkan. (alhamdulillah sempat).

tapi sebenarnya, aku nak cakap pasal benda lain. aku rasa, tahun 2011 ni banyak hidayah yang datang. (bukan hidayah kawan kau tu). sebabnya, ramai dalam kalangan kawan2 aku yang dah mula berhijrah. kalau dulu diorang ni boleh aku kategorikan sebagai sosial a.k.a tak semenggah, tapi tahun ni alhamdulillah, diorang mula pakai tudung. kalau nak kata dari segi pakaian tu aku tak boleh nak komen. perubahan mengambil masa kan. tapi tudung tu memang dah melekat kat kepala. terima kasih Ya Allah.

pernah juga aku terfikir dalam hati, ikhlaskah mereka ni? maklumlah, sekarang ni fesyen tudung dah semakin extreme. lagi2 dengan pengaruh Yuna+Hana Tajima, makin hebat fesyen2 tudung yang ada kat chow kit sekarang ni. ada yang sanggup pakai tudung semata2 nak kejar fesyen. tapi aku cepat2 istighfar dalam hati. (banyak betul jin aprit yang hasut). ikhlas atau tak, itu hak individu. sekurang2 nya diorang ni dah melangkah setapak ke arah kebaikan.

kadang2 aku jadi malu sendiri. kawan2 aku yang berhijrah ni ada yang jauh lagi baik daripada aku yang dah sekian lama berhijab ni. pakaian pun masih nak ketat mengetat lagi. harapnya, hidayah diorang ni tempiasnya kena aku juga. apa2 pun, aku nak ucapkan selamat menyambut bulan Ramadan yang mulia.



p/s;- hijrah itu pengorbanan
 

No comments:

Post a Comment